Πώς Γράφεται Μια Ακαδημαϊκή/Επιστημονική Εργασία ;
Μια επιστημονική εργασία δεν έχει ως στόχο την παράθεση-συσσώρευση γνώσεων και πληροφοριών αλλά την κριτική επεξεργασία, την λογική ανάλυση ενός ζητήματος. Σχετίζεται δηλαδή με την ικανότητα να εντοπίζουμε τα προβλήματα, να τα αντιμετωπίζουμε μεθοδικά, να εκθέτουμε με σαφήνεια και αυστηρότητα την επιχειρηματολογία μας.[1]
Γενικές οδηγίες γραφής (βλ. και Eco, 1994: 208-216)
Πρέπει να γνωρίζουμε ότι το να γράφουμε με σαφήνεια είναι εκτός των άλλων, θέμα προετοιμασίας και εμπειρίας (οι δραστηριότητες των διαφόρων υποενοτήτων των βιβλίων του ΕΑΠ βοηθούν τα μέγιστα προς τον σκοπό αυτόν).
- Μη γράφετε μακροσκελείς περιόδους. Διαιρείτε τις περιόδους σε μικρές προτάσεις.
- Κάθε πρόταση είναι αυτοτελής νοηματική και γραμματική/συντακτική ενότητα και όχι συντακτική συνέχεια της προηγουμένης με δήθεν υπονοούμενο το γραμματικό υποκείμενο που προηγήθηκε.
- Αποφεύγετε το λογοτεχνικό ύφος, τους βερμπαλισμούς, την στομφώδη φρασεολογία, τα στερεότυπα ή κοινοτοπικά τετριμμένα, και τις αερολογίες ή γενικολογίες. Ο επιστημονικός λόγος είναι το άκρως αντίθετο της δημοσιογραφικής ρηχής γλώσσας. Ξεχάστε τις εφημερίδες ή πάψτε να τις διαβάζετε. Κλείστε (ή πετάξτε, καλύτερα) την τηλεόραση!
- Αλλάζετε παράγραφο συχνά αλλά κυρίως όταν πρέπει, δηλ. όταν μία νέα ιδέα, θέμα ή επιχείρημα πρόκειται να εμφανισθεί ως νέα υποενότητα. Σχεδόν ποτέ δεν πρέπει μια πρόταση να αποτελεί μόνη της παράγραφο. Παράγραφοι κάτω των πέντε γραμμών θα αποφεύγονται. Κάθε παράγραφος αρχίζει με "εσοχή" (indent).
- Ελέγχετε την ορθογραφία, την στίξη και την τυπογραφική στοίχιση.
- Μην χρησιμοποιείτε σεξιστική γλώσσα. [ο κόσμος – ευτυχώς – δεν περιέχει μόνον το ανδρικό φύλο]
- Να θυμάστε πάντα ότι σε μια επιστημονική εργασία είναι πολύ σημαντικό να ακριβολογούμε. Πρέπει να επιχειρηματολογούμε με στοιχεία, να αναλύουμε με βάση την λογική συνεπαγωγή και να απέχουμε συναισθηματικά από το θέμα. Δεν πρέπει ποτέ να ‘εντυπωσιάζουμε’ [δεν «καταθέτουμε την ψυχούλα μας», ούτε «βρίσκουμε τον εαυτό μας» κ.ά. τέτοιες αηδίες του σύγχρονου ιδεολογικού φωτορομάντζου]. Άλλο ορθή γνώση βασισμένη σε κριτική εξέταση επιχειρημάτων λογικής, άλλο ευήθεια και απομιμητική αποδοχή της μοδάτης αστήρικτης γνώμης.
- Προσέχετε τις ανακολουθίες. Προτάσεις με «λοιπόν», «επομένως» κλπ, υπονοούν λογική συνεπαγωγή, άρα η χρήση τους πρέπει να είναι ελεγχόμενη (όχι σαν κονφετί). Η επιστημονική εργασία αναλύει μεθοδικά ένα θέμα και άρα παρουσιάζει λογική ευταξία ¾ δεν είναι σωρηδόν αποθήκευση φράσεων ή ασύνδετων ιδεών ¾ δεν είναι ιμπρεσιονιστικός πίνακας ούτε παιδικό δωμάτιο φύρδην μίγδην.
Α. Σχέδιο εργασίας
Διαβάστε επισταμένως και κατ’ επανάληψη το δεδομένο θέμα και προσέξτε ιδιαιτέρως τους ακριβείς όρους που χρησιμοποιούνται (π.χ. τα ρήματα) στην διατύπωση και πόσα υποερωτήματα πιθανόν περιέχονται στην εκφώνηση. Θα πρέπει να πράξετε αυτό που σας ζητάται επακριβώς, όχι κάτι άλλο παρεμφερές ή ‘στο περίπου’. Μην ξεκινήστε αν δεν είστε βέβαιες/οι για το θέμα.
Φτιάξτε ένα πίνακα περιεχομένων που θα αντιστοιχεί στη δομή της εργασίας σας.
Μ’ αυτό τον τρόπο (Eco, σελ. 162):
- θα ξεκαθαρίσετε σ’ εσάς τις ίδιες /τους ίδιους τι ακριβώς θέλετε να κάνετε.
- θα βάλετε σε τάξη τις ιδέες σας: αυστηρή ιεράρχηση του τι προηγείται λογικά και σε τι οδηγεί.
- θα καταλάβετε αν έχετε σαφείς ιδέες, και τι ακριβώς θέλετε να «πείτε», δηλ. ποία είναι η κύρια ή ποιες οι κύριες θέσεις ή επιχειρήματα.
Β. Εισαγωγή (σύντομη: μία εκτενής παράγραφος)
Ανακοινώνουμε συνοπτικά το προς εξέταση ζήτημα ή τον προβληματισμό καθώς και τη δομή της εργασίας μας. π.χ. “Με αυτή την εργασία έχω σκοπό να αποδείξω/υποστηρίξω την παρακάτω θέση/Η εργασία αυτή έχει ως στόχο/σκοπό ... Στο πρώτο κεφάλαιο ή μέρος θα επιχειρήσω/επιχειρηθεί να ορίσω/ορισθεί το τάδε σημείο ... Στο δεύτερο να αντιμετωπίσω το δείνα πρόβλημα ... Πρέπει να σημειωθεί ότι θέτω συγκεκριμένα όρια, δηλαδή ... Μέσα σ’ αυτά τα όρια η μέθοδος που θα ακολουθήσω/ακολουθηθεί είναι η εξής... κλπ.” (Eco, σελ. 164).
Σκοπός της εισαγωγής είναι να βοηθήσει την αναγνώστρια ή τον αναγνώστη να αντιληφθεί το στόχο της εργασίας σας. Πρέπει να είσαστε συνετοί/ές και να μην υπόσχεστε κάτι που δεν θα της/του δώσετε. Γι’ αυτό το λόγο, τις περισσότερες φορές η εισαγωγή ξαναγράφεται όσο προχωρεί η εργασία ή στο τέλος (προσοχή: αυτό βέβαια δεν νομιμοποιεί την ex post facto «κοπτοραπτική» της Εισαγωγής αναλόγως του κειμένου που τελικώς συγγράφετε)
Γ. Κύριο θέμα
Ανάπτυξη του θέματος και της επιχειρηματολογίας μας με βάση την λογική ανάλυση και την τεκμηρίωση (δηλ. με συνεχείς υποσημειώσεις και αναφορές σε ακαδημαϊκές πηγές).
Δ. Επίλογος (σύντομος)
Συμπεράσματα και ανοιχτά ερωτήματα. Ελέγξτε εάν και κατά πόσον έχετε πράγματι επιτελέσει αυτό που υποσχεθήκατε στην Εισαγωγή και εάν η ανάπτυξη του θέματος στο κύριο κορμό πράγματι υποστηρίζει και οδηγεί στο συμπέρασμά σας.
-------------------------------------------------------------------
Ε. Παραθέματα (ο.π., σ.σ. 217-225): Παράθεση αυτολεξεί κειμένων άλλων.
Δεν πρέπει να εισάγουμε παραθέματα σπάταλα. Η συνεχής παράθεση μπορεί να είναι εκδήλωση οκνηρίας. Την εργασία την γράφετε εσείς, όχι οι συγγραφείς των βιβλίων σας, και δεν θα πρέπει να αποτελεί συρραφή παλίμψηστου ή ‘κοστουμάκι από δεύτερο χέρι’. Τα παραθέματα είναι κυρίως δύο ειδών: α) παρατίθεται ένα κείμενο με το οποίο στη συνέχεια ασχολούμαστε ερμηνευτικά και β) παρατίθεται ένα συντομώτατο κείμενο για να στηρίξει την ερμηνεία μας σε κάποιο σημείο.
- Τα παραθέματα πρέπει να είναι πιστά. Πρέπει να καταγράφουμε τις λέξεις όπως ακριβώς είναι (εντός εισαγωγικών). Εάν αντί παραθέματος αναφέρεσθε γενικά σε μία άποψη κάποιου δεν χρειάζονται οι παραθέσεις επακριβώς των λόγων του, αλλά οπωσδήποτε η υπόδειξη της πηγής (συγγραφέας, βιβλίο, σελ., κλπ).
- Δεν πρέπει να απαλείφουμε μέρη του κειμένου χωρίς να το σημειώνουμε: η παράλειψη δηλώνεται με την εισαγωγή τριών αποσιωπητικών που αντιστοιχούν στο μέρος που παραλείψαμε. (...)
- Δεν πρέπει να γίνονται παρεμβολές και κάθε μας σχόλιο, διασάφηση ή διευκρίνιση πρέπει να εμφανίζεται μέσα σε παρενθέσεις ή αγκύλες [ ].
- Πρέπει να σημειώνονται οι υπογραμμίσεις (italics) που δεν είναι του συγγραφέα αλλά δικές μας. Μην χρησιμοποιείτε ποτέ bold γενικά στο όλο κείμενο (εκτός πιθανόν στους τίτλους υποενοτήτων, εάν επιθυμείτε) και ποτέ και πουθενά τις υπογραμμίσεις, τα θαυμαστικά ή τις κουκίδες. Για να υπογραμμίσετε ή δώσετε έμφαση σε κάτι σημαντικό (συνήθως μια ή δύο λέξεις) χρησιμοποιείτε πλάγια (italics), όχι υπογράμμιση ή bold. Μην το παρακάνετε με τα πλάγια (αποφεύγετε την δημοσιογραφική κούφια υπερβολή) – η αναγνώστρια σας δεν πρέπει να ‘τυφλώνεται’ από την εξωτερική, οπτική υπερβολή ούτως ώστε να μπορεί να παρακολουθήσει το περιεχόμενο.
- Πρέπει πάντοτε να υποδεικνύετε την πηγή των παραθεμάτων με την χρήση των υποσημειώσεων (στο τέλος κάθε σελίδας ή στο τέλος του κειμένου μετά τον Επίλογο και πριν την Βιβλιογραφία).
ΣΤ. Σημειώσεις (ο.π., σ.σ. 232-233)
Οι σημειώσεις μπορούν να εμφανίζονται στο τέλος της εργασίας σας ή μπορούν να είναι υποσέλιδες (ως υποσημειώσεις). Το τελευταίο είναι χρησιμότερο διότι η αναγνώστρια ή ο αναγνώστης βλέπει αμέσως σε πιο έργο αναφερόμαστε.
Μια σημείωση ποτέ δεν πρέπει να είναι μακροσκελής. Οι σημειώσεις χρησιμεύουν :
- για να δείχνετε την πηγή των παραθεμάτων. Αν στο κείμενο μιλάμε για κάποια/ο συγγραφέα ή παραθέτουμε απόσπασμά της/του, η αντίστοιχη σημείωση παρέχει την κατάλληλη βιβλιογραφική παραπομπή.
- για να δείχνετε την πηγή των επιχειρημάτων σας όταν περιληπτικά αναφέρετε τις απόψεις κάποιων συγγραφέων που διαβάσατε και αναπτύσσετε μια δική σας επιχειρηματολογία σχετικά με αυτές τις απόψεις.
- για να προσθέτετε άλλες ενισχυτικές βιβλιογραφικές ενδείξεις σε ένα θέμα που συζητήθηκε στο κείμενο.
- για να εισάγουν ένα ενισχυτικό παράθεμα ή παρατήρηση ή ένσταση το οποίο μέσα στο κείμενο θα ήταν ενοχλητικό.
1. Για να είναι ορθή και ακριβής η βιβλιογραφική παραπομπή παραθέτουμε με την παρακάτω σειρά: 1) την/τον συγγραφέα, επώνυμο και όνομα, 2) τον τίτλο του βιβλίου (italics), 3) τον εκδοτικό οίκο, 4) τον τόπο έκδοσης, 5) τη χρονολογία έκδοσης 6) και τον αριθμό σελίδας που βρίσκεται το παράθεμα. (Παράδειγμα: βλ. Eco Umberto, Πώς γίνεται μια διπλωματική εργασία;, Εκδόσεις Νήσος, Αθήνα, 1994, σελ. 128.)
2. Όταν πρόκειται για άρθρα περιοδικών παραθέτουμε: 1) την/τον συγγραφέα του άρθρου, 2) τον τίτλο του άρθρου, μέσα σε εισαγωγικά, 3) τον τίτλο του περιοδικού (italics), 4) τον αριθμό τεύχους, 5) το μήνα και χρόνο, 6) τις σελίδες στις οποίες δημοσιεύεται το άρθρο. (Παράδειγμα : βλ. Φωτόπουλος Τάκης, “Για μια δημοκρατική αντίληψη της επιστήμης και της τεχνολογίας” στο Δημοκρατία και Φύση, τευχ. 3, Ιούνιος 1997, σ.σ. 74–108.)
3. Όταν το έργο της ίδιας ή του ίδιου συγγραφέα έχει αναφερθεί στην αμέσως προηγούμενη βιβλιογραφική σημείωση τότε δεν την επαναλαμβάνουμε αλλά γράφουμε “στο ίδιο, σελ ...”
4. Εάν εμφανίστηκε το έργο της ίδιας ή του ίδιου συγγραφέα π.χ. πέντε σελίδες πριν, τότε τη βιβλιογραφική σημείωση δεν την επαναλαμβάνουμε αλλά γράφουμε “ό.π., σελ ...” (δηλ., όπως παραπάνω).
Σύστημα συγγραφέας-χρονολογία (Eco, σ.σ. 239-240)
Αυτό το (εναλλακτικό) σύστημα μας επιτρέπει να απαλείψουμε όλες τις σημειώσεις βιβλιογραφικών παραπομπών διατηρώντας μόνο τις σημειώσεις συζήτησης και σχολίων. Προϋποθέτει ότι μια τελική βιβλιογραφία καταστρώνεται (συγγραφέα, τίτλο του βιβλίου κ.ο.κ.) στο τέλος του κειμένου. Παράδειγμα: μέσα στο κείμενο εντάξτε την παρένθεση (Eco, 1994: 239, 240) χωρίς περαιτέρω υποσημείωση. Μ’ αυτό τον τρόπο η αναγνώστρια ή ο αναγνώστης πηγαίνει στην τελική βιβλιογραφία και καταλαβαίνει ότι η ένδειξη “(Eco, 1994: 239, 240)”, στο κείμενο που διαβάζει, “σημαίνει σελίδα 239 του βιβλίου Πώς γίνεται μια διπλωματική εργασία ; κτλ. κτλ”.
ΣΤ΄ Βιβλιογραφία
Στο τέλος κάθε εργασίας παρατίθεται πάντα πλήρης αλφαβητική βιβλιογραφία των άρθρων και βιβλίων που χρησιμοποιήθηκαν (και όχι δεκάδες αχρησιμοποίητοι τίτλοι για ΄φιγούρα΄).
Σημαντικές Γενικές Συμβουλές
- Μην κάνετε χρήση σχολικών εγχειριδίων, εγκυκλοπαιδειών ή ένθετων των εφημερίδων. Η πανεπιστημιακή εργασία δεν πρέπει να στηρίζεται σε παιδικές απλουστεύσεις, ή στην επιφανειακή απλοϊκότητα της Κυριακάτικης εκλαΐκευσης προς μαζικοποίηση ανθρώπων και ΄γνώσης’.
- ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Η ΟΠΟΙΑ ΔΕΝ ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΣΥΝΕΧΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΑΜΕΝΕΣ ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ ΣΕ ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ ΜΕ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΔΕΝ ΝΟΕΙΤΑΙ. [ΚΑΙ ΑΡΑ ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΔΕΚΤΗ]
- ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ ΚΑΙ ΚΛΟΠΗ
Το χειρότερο είδος κλοπής είναι αυτό των ιδεών κάποιου άλλου ανθρώπου. Είναι συν τοις άλλοις και αίσχιστος τρόπος παραδοχής της νοητικής πενίας, ολιγόνοιας και αβελτηρίας αυτού ή αυτής που την διαπράττει και απόδειξη ότι η απόκτηση γνώσης δεν αποτελεί τον σκοπό της όλης παρουσίας μας σε ένα πανεπιστημιακό ίδρυμα. Άλλωστε τέτοιες πράξεις καθώς και η παθητική αποδοχή τους οδηγούν στην υποβάθμιση του ΕΑΠ και του πτυχίου σας, κάτι που δεν συμφέρει καμία και κανένα από εμάς παρά μόνον αυτούς που κερδοσκοπούν εις βάρος μας – αποτελούν άρα οι πράξεις αυτές όχι μόνον ηθική αλλά και λογική πλάνη. Υπ’ αυτήν την έννοια αναιρείται ο σκοπός του ΕΑΠ και ως εκ τούτου σε ότι με αφορά θα μηδενίζεται κάθε εργασία για την οποία υπάρχουν αποδεικτικά στοιχεία πλαστογράφησης, αντιγραφής ή γραφής από ξένο χέρι. Επιπλέον η υπόθεση θα παραπέμπεται στις αρχές του ΕΑΠ – σύμφωνα με πρόσφατη συζήτηση της Συνεδρίας της Κοσμητείας της ΣΑΣ.
_____________________________________
Με ευχαριστίες προς την Δρ. Π. Γεωργοπούλου για τα κομμάτια του Eco
Β. Χ. ΚΑΛΔΗΣ
[1] Το κείμενο που ακολουθεί βασίζεται εν μέρει στο βιβλίο του Umberto Eco, Πώς γίνεται μια διπλωματική εργασία;, Εκδόσεις Νήσος, Αθήνα, 1994. (έχουν όμως παρεμβληθεί αρκετές δικές μου αλλαγές και προσθήκες: Β. Καλδής)